Globalvettreglene er kjørereglene våre for globalt engasjement i aktivitet og på reise.
Globalvettreglene ble laget av Internasjonalt utvalg i folkehøgskolen i 2017. De er en slags «fjellvettregler» for folkehøgskolene. Akkurat som vi trenger fjellvettreglene for å ferdes trygt i fjellet, så trenger vi globalvettreglene for å komme helskinnet fram til en mer bærekraftig verden.
På dette seminaret har vi ulike aktiveteter knyttet til noen av Globalvettreglene.
Dette er de ni globalvettreglene
Vurder konsekvensene av valg og prioriteringer
Hva er målet med det du gjør og for hvem gjør du det? Husk at en god intensjon ikke nødvendigvis fører til noe godt. Undersøk før du setter i gang.Finn det globale i det lokale
Undersøk hva som gjøres i lokalsamfunnet – hvordan kan du bidra? Miljøhensyn, inkludering, handel og etikk. Under hvilke forhold er klærne dine laget? Hvordan forholder vi oss til det?Studer samfunnsrelaterte forhold før du legger ut på tur
Tilegn deg kunnskap om politiske, historiske, sosiale og kulturelle forhold i landet du skal besøke. Fremmer de pedagogiske oppleggene folkeopplysning og allmenndannelse?Se fattigdom i sammenheng med rikdom og makt
Urettferdighet er skapt av mennesker. Skal vi snakke om fattigdom må vi også se på maktstrukturer og rikdom. Er det ekstrem rikdom som må avskaffes?Utfordre stereotypier og fordommer
Vær åpen og fleksibel i møte med nye kulturer – vær obs på hvilke «briller» du har på deg. Er det behov for avlæring? Hva formidler du i og etter møte med andre?Realitetsorienter og vis til handlingsalternativer
Vis kompleksiteten i virkelighetsbildet når du formidler, og samtidig engasjer ved å vise til konkrete måter å bidra på. Vis at det nytter å bry seg!Etterstreb likeverdige samarbeid og kulturmøter
Unngå «bestilling» til partnerorganisasjon – finn ut sammen hva som er god erfaringslæring. Styrk «vi» følelsen og unngå «oss-dem» opplevelser. Turistdag? Inviter lokale ungdommer.Pass på at holdninger og handlinger fører samme vei
Bidrar vi til samstemt utvikling? Eller gir vi med en hånd, og tar med den andre? Er det greit å spise mindre kjøtt, men fly mer? Er du inkluderende, men formidler fordommer?Det er ingen skam å snu om engasjementet ikke er bærekraftig
Reflekter, evaluer og undersøk: Hvordan er hensynet til miljø, klima, sosiale og økonomiske forhold? Hvordan kan jeg og min folkehøgskole bli mer bærekraftig?